ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ?ΒΙΒΛΙΟ ? ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ? Ε' τάξη

Γράφτηκε από τον/την Gaitatzis. Posted in Προγράμματα τρέχοντος Έτους

  

   

Γράφει η Γλυκερία Βουλάγκα, δασκάλα του Ε3

http://www.kizoa.com/Movie-Video-Slideshow-Maker/d124546888k3601821o1l1/glikeria

Σύμφωνα με την Κριτική Παιδαγωγική του PauloFreire, η εκπαίδευση έχει ως στόχο την ανάδειξη ανθρώπων χειραφετημένων με κριτική σκέψη και κοινωνική ωριμότητα.Εστιάζοντας στην εκπαιδευτική διαδικασία, διαπιστώνουμε ότι στους γενικούς σκοπούς όλων σχεδόν των μαθημάτων ,στα Ελληνικά Αναλυτικά Προγράμματα,  περιλαμβάνεται ως μόνιμη επωδός και η ανάπτυξη της κριτικής, δημιουργικής σκέψης των μαθητών.(Θεριανός ,2014).Μέσα σ'αυτό το πλαίσιο ο Mezirow θεωρεί   ότι η μάθηση προϋποθέτει μια διαδικασία αμφισβήτησης και κατά συνέπεια επανεξέτασης των προϋπαρχουσών γνώσεων.(Mezirow και συν., 2006).Απόρροια των προαναφερθέντων είναι η στοχοθεσία του Εκπ/κού Προγράμματος ?Βιβλίο- Παράθυρο στον κόσμο¨ που εκπονήθηκε από τους μαθητές του Ε3, του σχολείου μας.

Κατά συνέπεια  το εκπαιδευτικό πρόγραμμα  στόχευσε στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, της ενεργής ανάγνωσης και της αμφισβήτησης  της δεδομένης πραγματικότητας.

Αυτοί οι στόχοι επιτεύχθηκαν με μια σειρά εκπαιδευτικών δράσεων, ενταγμένων στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

                           ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΚΠΟΝΗΘΗΚΑΝ

$1?   Δημιουργία εξώφυλλου με βάση την έμπνευση  των μαθητών.

      Έτσι αναπτύχθηκε η αμφισβήτηση του δεδομένου ,η εύρεση άλλης εναλλακτικής ιδέας και  επιπρόσθετα   καλλιεργήθηκε η κριτική σκέψη.

$1?   Κάθε ομάδα ασχολήθηκε με την εκπόνηση δημιουργικής δραστηριότητας με βάση τη ζωή και το έργο ενός ποιητή.Επιλέχθηκαν κάποιοι από τους επιφανείς Έλληνες ποιητές.Τα παιδιά συνεργάστηκαν εποικοδομητικά και με ενθουσιασμό παρουσίασαν τη ζωή και το έργο κάθε ποιητή.

$1?   Αξιοσημείωτο είναι ότι οι μαθητές μπήκαν στη δημιουργική διαδικασία να γράψουν ποιήματα δικά τους , εμπνευσμένα από ποιήματα που διαβάστηκαν στην τάξη, με τη μέθοδο του καταιγισμού ιδεών.Κατά συνέπεια καλλιεργήθηκε η φαντασία και το λεξιλόγιο, μέσα από την εύρεση στοχευμένων λέξεων και ταιριαστών νοημάτων και επιθέτων, και κατ'επέκταση η κριτική σκέψη.

$1?   Σε ένα ?Βιβλιόδεντρο?που δημιουργήθηκε από τις ομάδες, γράφτηκε σε καθένα από τα  φύλλα του ένα από τα πολλά αγαπημένα βιβλία του κάθε παιδιού.Με αποτέλεσμα να εστιάζουν στο ?Βιβλιόδεντρο?  και να αναζητούν  τα διαβασμένα βιβλία ,ώστε να συζητούν μετά για αυτά και να επιδιώκουν να τα δανειστούν.

$1?   Μια άλλη δραστηριότητα είχε ως στόχο να ανιχνεύσουν και να εκφράσουν οι μαθητές τα συναισθήματά τους αναφορικά με την πλοκή και τους ρόλους των ηρώων των βιβλίων.Μια που το σχολείο θεωρείται  ότι παίζει πρωταρχικό ρόλο  στην ψυχική  υγεία των παιδιών και στην κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξή τους  προσφέροντας ένα μαθησιακό κλίμα ασφαλές , υποστηρικτικό ,που καλλιεργεί την ψυχική ισορροπία των μαθητών και οδηγεί στη γνωστική πρόοδο λειτουργώντας ως ?νησίδα συναισθηματικής προστασίας?,(Gottman,2000).

$1?   Επιπλέον οι μαθητέςέγιναν αφηγητές των όσων διάβασαν.Αφού ολοκλήρωσαν την ανάγνωση του βιβλίου τους αφηγήθηκαν γραπτώς την ιστορία  τους.Το παιδί μέσα από την αφήγηση αγαπά σταδιακά τη λογοτεχνία και επιπρόσθετα αποκτά μεγαλύτερο κίνητρο έφεσης προς την ενεργή ανάγνωση,  κατά συνέπεια θέλει το βιβλίο να γίνει η συντροφιά του.(Τσιλιμένη, Τ., 2003, ?Οι μικρές ιστορίες από την εικοσαετία 1970-1990?, Καστανιώτης , Αθήνα).

$1?   Η παρέμβαση στην πλοκή, στην οποία δραστηριοποιήθηκαν επιπρόσθετα οι μαθητές, συνιστά μια ανατροπή ,μέσα από την οποία ανακαλύπτεται ότι υπάρχουν κι άλλες εναλλακτικές στη σκέψη. Κατά συνέπεια επιτυγχάνεται η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών.