Γονείς & παιδί
? Να αγαπήσει το σχολείο.
? Να καταστεί ικανό να ανταποκρίνεται δημιουργικά στις απαιτήσεις του σχολείου και να είναι ευχαριστημένο και περήφανο από την εκπλήρωση αυτών των απαιτήσεων.
? Να διαμορφώσει μια θετική στάση προς τη μάθηση.
Οι γονείς μπορούν να συμβάλουν στην επίτευξη των παραπάνω στόχων αν γίνει σαφές ότι το κύριο μέλημα τους δεν πρέπει να είναι η πρόωρη προετοιμασία και η αποσπασματική εξάσκηση του παιδιού στη γραφή, στην ανάγνωση και στην αρίθμηση, αλλά η προσπάθεια να αναπτύξει το παιδί βασικές επικοινωνιακές/κοινωνικές δεξιότητες, ώστε:
- Να διακρίνει οφθαλμοφανείς κινδύνους και να τους αποφεύγει.
- Να είναι κατανοητός ο τρόπος που μιλάει.
- Να ζητάει βοήθεια όταν τη χρειάζεται.
- Να αυτοεξυπηρετείται, να έχει αυτόνομη δράση.
- Να ακούει με προσοχή τους άλλους.
- Να ακολουθεί οδηγίες γενικές αλλά και ατομικές.
- Να αρχίζει να κάνει μια καθοδηγούμενη δραστηριότητα, αφού πρώτα ακούσει όλες τις οδηγίες.
- Να μπορεί να εργάζεται ατομικά αλλά και ομαδικά.
- Να ολοκληρώνει την εργασία που αρχίζει.
- Να τακτοποιεί τα πράγματα του.
- Να έχει αυτοκυριαρχία, αυτοέλεγχο και να αντιμετωπίζει τις συγκρούσεις χωρίς βία (όχι δαγκώματα, μπουνιές, κλοτσιές).
- Να περιμένει τη σειρά του, αλλά και να τη διεκδικεί.
- Να συμπεριφέρεται ως μέλος ομάδας (να σκέφτεται τον εαυτό του σε σχέση με τους άλλους).
- Να ανταποκρίνεται ανάλογα με το ρόλο που έχει σε κάθε πλαίσιο, π.χ. ως συμμαθητής/-τρια, ως αδερφός/-ή, ως φίλος/-η, ως συμπαίκτης/-τρια κτλ.
- Να είναι πρόθυμο να δοκιμάσει νέες δραστηριότητες, να διερευνά και να πειραματίζεται.
- Να παίρνει πρωτοβουλίες.
- Να μιλάει για ό,τι του αρέσει και το αντίστροφο.
- Να κατανοεί ότι το «χάνω» είναι κανόνας του παιχνιδιού, όπως και το «κερδίζω».
- Να έχει εμπιστοσύνη στον εαυτό του (αυτοπεποίθηση).
- Να τηρεί τους κανόνες.
- Να αναλαμβάνει ευθύνη προσωπική και ομαδική.
- Να παίρνει αποφάσεις, να τις δικαιολογεί και να τις υλοποιεί.
Έτσι οι γονείς μπορούν να συμβάλουν αποτελεσματικά στην ορθή προετοιμασία του παιδιού τους όταν συνεργαστούν με το νηπιαγωγείο και με το δημοτικό σχολείο και αναπτύξουν έναν κοινό κώδικα επικοινωνίας.