Γονείς & παιδί

Γράφτηκε από τον/την Λότσιου Γ.. Posted in Γονείς & παιδί

 

Στη συνέχεια δίνονται σύντομες απαντήσεις σε ερωτήσεις που κάνουν συχνά οι γονείς.

1. Όταν μαθαίνω στο παιδί μου να γράφει και να διαβάζει πριν πάει στο δημοτικό σχολείο, το προετοιμάζω σωστά για τη σχολική ένταξη;

Απάντηση:

Εξαρτάται από:

α) το πόσο το θέλει και από το πόσο επίμονα το ζητάει το ίδιο το παιδί,

β) τον τρόπο, τη μέθοδο και το κλίμα μέσα στο οποίο γίνεται αυτή η προετοιμασία,

γ) το αν οι γονείς δεν ξεχνούν ότι στη σωστή προετοιμασία προτεραιότητα έχει η ανάπτυξη των βασικών επικοινωνιακών / κοινωνικών δεξιοτήτων.

2. Να αγοράσω τα εγχειρίδια της πρώτης δημοτικού πριν πάει το παιδί μου στο δημοτικό σχολείο, για να το προετοιμάσω έγκαιρα, ώστε να είναι ομαλή η προσαρμογή του στην πρώτη τάξη;

Απάντηση:

Όχι, η ομαλή προσαρμογή εξαρτάται κυρίως από την ικανότητα του παιδιού να ανταποκρίνεται με επιτυχία σε δύσκολες ή/και άγνωστες καταστάσεις που προκαλούν οι διαφορές μεταξύ του νηπιαγωγείου, του δημοτικού σχολείου και της οικογένειας. Αυτή την ικανότητα την αναπτύσσει το παιδί αν αναπτύξει τις βασικές επικοινωνιακές / κοινωνικές δεξιότητες, για τις οποίες έγινε λόγος παραπάνω.

3. Λεν γνωρίζω τι προσδοκίες έχει το παιδί μου για το σχολείο, αποφεύγει κάθε σχετική συζήτηση, τι μπορώ να κάνω για να ανοίξω αυτή τη συζήτηση;

Απάντηση:

Είναι αναγκαίο να ανοίξουμε μια τέτοια συζήτηση, γιατί έτσι θα γνωρίσουμε τι σκέφτεται το παιδί για το δημοτικό σχολείο και ανάλογα θα προσπαθήσουμε να ενισχύσουμε, να απαλείψουμε, να αποσαφηνίσουμε κτλ. κάποιες σκέψεις του γι' αυτό. Ένας αποτελεσματικός τρόπος για να ανοίξουμε αυτή τη συζήτηση είναι να του διαβάζουμε παραμύθια και ιστορίες που αναπτύσσουν το θέμα της μετάβασης και της σχολικής ένταξης. Ο στόχος αυτής της ανάγνωσης θα είναι να δώσουμε ερεθίσματα, κίνητρα, ευκαιρίες στο παιδί να εκδηλώσει τις σκέψεις του σχετικά με το πώς φαντάζεται το σχολείο και ειδικότερα για το τι φαντάζεται (τι προσδοκίες έχει) ότι θα κάνει στο σχολείο ως μαθητής ή μαθήτρια.

4. Δεν κάνω τίποτα σχετικά με την προετοιμασία τον παιδιού μου για τη μετάβαση του στο δημοτικό γιατί:

α) νομίζω ότι αυτό είναι δουλειά του σχολείου και

β) φοβάμαι ότι μπορεί να κάνω λάθος και να ενεργήσω αντίθετα με τις μεθόδους του σχολείου.

Απάντηση:

Ούτε η απραξία με την έννοια του εφησυχασμού, αλλά ούτε η υπερβολική έγνοια είναι η ενδεικνυόμενη στάση προς την επικείμενη σχολική ένταξη του παιδιού. Σε κάθε περίπτωση οι γονείς έχουν την ευκαιρία να συντονίζουν τις παιδαγωγικές τους μεθόδους με αυτές που υιοθετούνται στο νηπιαγωγείο, τουλάχιστον δύο χρόνια πριν από την ένταξη του παιδιού στο δημοτικό σχολείο, και η εμπειρία αυτή θα τους βοηθήσει αργότερα να προσαρμοστούν και στις απαιτήσεις του δημοτικού σχολείου.

α) Η προετοιμασία του παιδιού για τη μετάβαση δεν είναι μόνο δουλειά του σχολείου, αλλά είναι κοινή υπόθεση των γονέων, του νηπιαγωγείου, του δημοτικού σχολείου και βέβαια του παιδιού, για τους λόγους που αναπτύχθηκαν παραπάνω.

β) Ο φόβος αυτός είναι εύλογος, γιατί πράγματι στην πλειονότητα των περιπτώσεων οι γονείς, παρά τις αγαθές προθέσεις τους, ακολουθούν πρακτικές αντίθετες προς τις μεθόδους του σχολείου.